Monday, April 4, 2011

Лазаров ден

Лазарките са група млади момичета, които в последната събота преди  Цветница се събират облечени в традиционна българска носия. На главите им са закичени пролетни цветя или саморъчно сплетени от девойките венчета. Те са научили Лазарски песни и хора и обикалят от къща на къща (обикновено в махалата, в която живеят), за да благославят стопаните на дома с песните си, възхвалявайки събуждащата се за нов живот природа и пожелавайки плодородие и здраве. Стопанката дарява на момичетата по 1 яйце, като жест на благодарност за благословията, но и символ на всичко хубаво, което ще се възроди през пролетта. Тези яйца се прибавят към приготвените за боядисване от семейството няколко десетки такива.
В спомените ми се смесват една избеляла снимка на майка ми като малко момиче, облечена в българска носия и по-късно, снимка на сестра ми, Ива, в почти същтата поза и може би същата носия, с кошничка и цвете, закичено над ухото.
Аз също съм носила тази носия - вече поостаряла, но много интересна с десетки различни цветове и златен гайтан, скъсан тук-там. Бях много срамежливо дете и си спомням, че се срамувах да изляза облечена така на улицата, а още повече - да ходя от къща на къща и да слагам по 1-2 бели прясно събрани от полозите на съседите яйца в кошничката.(Тази кошничка сигурно още съществува някъде в багажната стая, в дома ни в Борован.) Вече не си спомням дали това беше реконструкция на празника за запазване на традицията, или в нашето село все още се правеше, защото в този мъглив спомен се появява образа на баба ми, Иванка - тя винаги беше до мен като дете. Единствената песен, която си спомням, благодарение на стотиците репетиции с др. Костовска е "Лаленце се люлее", която започва така: "Лаленце се люлее на зелена ливада. Не е било лаленце, а е било детенце." Тази песен се пее в дом, където има бебе или малко дете. Вместо "детенце" се казва според случая "момченце", "момиченце", или името на детето. Следващите стихове са "Майка му го будеше: Стани стани "името на детето"! (2) да си видиш лазарки как хубаво играят!"
Припомнете ми някоя друга хубава песен от Лазаруването като я споделите тук с всички нас! Също така, ако съм забравила или променила някои факти от това, което разказах, коригирайте ме, нека да избагрим картината на този прекрасен пролетен празник c детайли и в цялото му богатство.

3 comments:

  1. Tozi razkaz mnogo mi xaresa. Iska mi se da produljish s pove4e detaili zashtoto faktite i tradiciite sa mnogo interesni. Za sujalenie ne moga da se setia za dryga lazarska pesen no shte potursia v internet i shte q sloja tyk za da q vidiat idrygi xora.

    ReplyDelete
  2. Играли са куклици, Лазаре,
    по сребърни улици, Лазаре,
    койлата се веея, Лазаре,
    лалетата падая, Лазаре, (2)
    ергени ги сбираха, Лазаре

    ReplyDelete
  3. Blagodaria ti Vassi, mnogo mi haresa pesenta.

    ReplyDelete